Strooiwagens worden gehinderd

Martin van Gent, sinds maart 2012 raadslid voor Leefbaar Capelle, rijdt een avond mee met een Capelse strooiwagen. Vooral de stuurmanskunsten van chauffeur Henk van Mullen maken veel indruk. Slordig parkeren, met name in smalle straatjes, belemmert de strooiwagens soms waardoor hier en daar niet kan worden gestrooid.

,,Ik heb vanavond kunnen zien wat een stuurkunstenaars de mannen van de strooiploeg zijn. Zij zorgen ervoor dat alle Capellenaren ‘s morgens op weg naar hun werk kunnen of de kinderen veilig naar school kunnen brengen. Door slordig parkeren kan het voorkomen dat er niet wordt gestrooid. Dus als er bij u in de straat gisteren wel is gestrooid en vandaag niet, kijk dan eens waar u of uw buurman de auto heeft geparkeerd en of hierdoor de doorgang soms wordt geblokkeerd’’, adviseert Van Gent.

Tweemaal daags rijden de Capelse strooiwagens door Capelle om zout te strooien en sneeuw weg te schuiven. Capelle heeft hiervoor 3 vrachtwagens, 3 tractoren en 2 multicars ter beschikking. Speciaal voor de fietspaden zijn er 2 smalle tractoren en 2 smalle multicars. Deze voertuigen zijn aan de voorkant ook voorzien van een borstel. Alle wagens zijn uitgerust met een computer en navigatie.

Van Gent: ,,De avondploeg bestaat uit 8 mensen. Om te beginnen worden alle voertuigen gevuld met strooizout. Dit is het droge zout dat uit een silo op de gemeentewerf wordt gepompt. Naast droog zout hebben de wagens ook nat zout bij zich dat tijdens het strooien wordt vermengd met het droge zout. Hierdoor hecht het strooizout zich op het wegdek en wordt het niet meteen door de wind weggeblazen.’’

De hele route wordt twee keer gereden omdat uiteraard niet alleen de heen- maar ook de terugweg ijsvrij gehouden moet worden. De rotondes worden zelfs tweemaal gestrooid. Ook bij het politiebureau, de brandweerkazerne en het IJsselland Ziekenhuis krijgen de wegen een laagje pekel zodat de hulpdiensten veilig op weg kunnen.

Op de hoofdwegen is het vrij gemakkelijk om te strooien en chauffeur Henk manoeuvreert de auto overal tussendoor. ,,Helaas zijn de smalle straten in Capelle-West en ’s-Gravenland een wat grotere uitdaging. Ook op de Bermweg staan voertuigen soms zo slordig geparkeerd dat de vrachtwagen met sneeuwschuif zich erdoor moet wurmen. Af en toe kan de wagen er echt niet door en kan er dus niet worden gestrooid.’’

Om 23.15 uur is de sneeuwploeg terug op de gemeentewerf. De tanks van het natte zout worden nog even gevuld en dan kan de wagen de garage weer in. De volgende ochtend, als de meeste Capellenaren nog slapen, gaat de volgende ploeg alweer de weg op. Martin van Gent heeft veel ontzag gekregen voor de mensen van de strooiploeg. Hij heeft vraagt alle Capellenaren: ,,Geef de strooiploeg de ruimte, zodat iedereen veilig naar zijn of haar bestemming kan rijden!’’